Biznes

Poradnik przedsiębiorcy – na tapecie: leasing finansowy. Jak księgować?

 

Leasing stanowi specyficzną formę umowy handlowej, dzięki której każdy przedsiębiorca może wykorzystywać w swojej firmie sprzęt, który nie został nabyty drogą kupna bezpośrednio przez podatnika. Dzisiaj zajmiemy się leasingiem finansowym. Jak księgować leasing finansowy? Zacznijmy od tego, że ta forma jest idealną alternatywą na pozyskanie rzeczy do majątku firmowego, których wartość przekracza jednorazowe możliwości właściciela. Należy pamiętać, że zawierając umowę leasingową musimy liczyć się nie tylko z generowaniem przychodów, ale i kosztów, co w praktyce oznacza, że te procesy mają wpływ na podatek dochodowy oraz podatek VAT. 

Leasing finansowy – jak księgować? Pytania i odpowiedzi

Trudnym pojęciem dla wielu z nas jest leasing finansowy. Jak księgować taki leasing? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którym zależy na oszczędności czasu oraz uczciwości transakcyjnej. Leasing finansowy jest jednym z kilku rodzajów umowy, którą mogą wybrać zarówno leasingodawca, jak i leasingobiorca. Warto wiedzieć, że w chwili zawarcia umowy na sprzęt, którego dotyczy leasing finansowy, zostaje on wprowadzony do tzw. ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy. Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, zaliczając je do tabeli kosztów uzyskania przychodów w leasingu finansowym. Jak księgować ten leasing?

Leasing finansowy. Jak księgować? Kwestia VAT-u

W leasingu finansowym, przedsiębiorca nie może wliczyć do wydatków firmowych całej kwoty raty leasingu, którą opłaca za nabyty sprzęt. Obok odpisów amortyzacyjnych, należy umieścić odsetki od podstawowej części raty. Jeżeli już wiemy, czym jest leasing finansowy i jak księgować taki leasing, warto wspomnieć o roli podatku VAT. Całą jego kwotę należy opłacić wraz z odprowadzeniem pierwszej raty leasingowej, co wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów przy transakcji.

Wejdź na stronę https://osharenews.pl i zapoznaj się z artykułami poświęconymi tematyce wynajmu oraz leasingu